سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه ایران بر اهمیت اجرای پرشتاب طرح توسعه میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان یکی از راهبردی ترین طرح های صنعت نفت ایران تاکید کرد و گفت: با همت مضاعف و کار مضاعف پارس جنوبی را با اندیشه ایرانی و ایمان اسلامی می سازیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، روزنامه ایران به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با مهندس موسی سوری، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛ 

با همت مضاعف و کار مضاعف؛
پارس جنوبی را با اندیشه ایرانی و ایمان اسلامی می سازیم

میدان مشترک پارس جنوبی به ضخامت ??? متر و در عمق حدود 3هزار متری زیر بستر دریا قرار دارد. این میدان در آب های سرزمینی ایران 3700 کیلومتر مربع و در بخش قطری 6 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. ذخیره بخش ایرانی میدان 500 تریلیون فوت مکعب گاز در جا و 360 تریلیون فوت مکعب گاز قابل برداشت است که حدود نیمی از ذخایر گازی ایران و 8 درصد از ذخایر گازی جهان را تشکیل می دهد.
پارس جنوبی اعتبارات قابل توجه ای برای توسعه در اختیار دارد و همچنین هر ساله بودجه های ویژه ای به توسعه آن تعلق می گیرد، بازدیدهای مستمر وزیرمحترم نفت از این منطقه نیز گواه آن است که توسعه پارس جنوبی، در کانون توجه صنعت نفت ایران، دولت و تصمیم گیران سطح کلان کشورقرار گرفته است، از این رو از سال 77 تا کنون در استان بوشهر وظیفه ایجاد زیر ساخت های لازم از قبیل جاده های دسترسی، تامین برق، آب آشامیدنی و امکانات رفاهی دیگر برای پشتیبانی، تولید و انتقال گاز این میدان عظیم از دریا به ساحل و از آن جا به سراسر کشور بر عهده سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گذاشته شده است.
برای آشنایی با آخرین وضعیت فعالیت های دولت دهم در زمینه توسعه و گسترش صنعت نفت در استان بوشهر و به خصوص این منطقه ضروری دانستیم گفت و گویی با مهندس موسی سوری، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی و پارس شمالی داشته باشیم.

ابتدا با معرفی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین منطقه اقتصادی انرژی کشور وظیفه اصلی این سازمان را شرح دهید؟ 
 
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با 14 هزار هکتار، منطقه پارس دو(پارس کنگان) با 16 هزار هکتار و منطقه پارس سه (پارس شمالی) با 16 هزار هکتار و در مجموع با 46 هزار هکتار وسعت با هدف پشتیبانی از طرح توسعه بزرگترین میدان گازی جهان (میدان گازی مشترک پارس جنوبی) در زمینه ایجاد، تصویب، طراحی، اجرا، بهره برداری و نگهداری زیرساخت های عمومی مانند راه، راه آهن، بندر، فرودگاه، آب، برق و مدیریت یکپارچه منطقه درسال 1377 تاسیس شده است.

تهیه و تدوین طرح های جامع و کالبدی منطقه ویژه، طراحی ، مهندسی ، ساخت و اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، ایمنی، محیط زیست بهداشت و سلامت، بسترسازی و فراهم آوردن شرایط  مناسب جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت رشد و توسعه بخش های زیربنایی تولید و پشتیبانی تولید از منابع نفت و گاز، فراهم آوردن شرایط احداث واحدهای تولیدی خدماتی و صنعتی به ویژه صنایع  بالادستی، گاز و پتروشیمی، ایجاد زمینه مناسب برای بازاریابی و صدور محصولات استحصالی و تولیدی و گسترش فعالیت های بازرگانی، ایجاد زمینه های مناسب جهت تسهیل و تسریع در اجرای پروژه های منطقه و توسعه میادین نفت و گاز با اولویت بر توسعه میادین مشترک با استفاده از مزایا و امتیازات عمومی و اختصاصی مترتب بر مناطق ویژه و ایجاد بستر و زمینه های مناسب برای هرگونه فعالیت های تجاری، خدماتی، بازرگانی و صنعتی دیگر گرایش های اصلی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی است.

یکی از پارامترهای مهم در توسعه صنعت یک منطقه سرمایه گذاری مناسب و به موقع در تمام بخش های ان است، طی یک سالی که از خدمت دولت دهم می گذرد چه میزان سرمایه در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی جذب شده است؟


روند سرمایه گذاری و تلاش دولت نهم و دهم برای توسعه همه جانبه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس چشمگیر است هرچند که این به معنای نفی و یا کم ارزش نمودن تلاش پیشینیان نیست اما در یک دوره هفت ساله (از 1378 تا 1384) 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه انجام شده است که 5/9 میلیارد دلار آن در حوزه بالادستی صنعت نفت بوده و این درحالی است که تنها در یک دوره سه ساله (از 1385 تا 1388) بیش از 17 میلیارد و 800 میلیون دلار در این منطقه سرمایه گذاری شده است.

در آستانه دومین سال کار دولت دهم در خردادماه 89، قرارداد توسعه هشت فاز گازی پارس جنوبی به ارزش 21 هزار میلیارد تومان معادل (21 میلیارد دلار) منعقد شد، این امر حاکی از جهت گیری راهبردی و همت و تلاش همه جانبه و مضاعف دولت در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه صنعت نفت و کشور است، در زمینه سرمایه گذارهای خارجی در این  منطقه می توان به قرارداد سرمایه گذاری شرکت های چینی در میدان گازی پارس شمالی به مبلغ 27 میلیارد دلارو همچنین سرمایه گذاری 7 میلیون یورو در میدان گازی گلشن اشاره کرد.

برای تحقق اهداف چشم انداز20 ساله، براساس تصمیم گیری های راهبردی وزارت نفت، تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه بیش از 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری می شود که حدود 40 درصد از این میزان به استان بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به ویژه توسعه میادین مشترک اختصاص دارد که این حجم عظیم سرمایه گذاری تحولات بنیادی گسترده ای در سطح ملی و منطقه ای ایجاد می نماید و بستر و سکوی خیزش عظیم اقتصادی کشور و رونق و توسعه ملی را فراهم می نماید این طرح های عظیم با دستان توانای کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و متخصصان، مشاوران و پیمانکاران داخلی طراحی و اجرا می گردند.

بر اساس آمارموجود، در یک دوره 10ساله (از سال 1378 تا 1388) حدود 33 میلیارد دلار در حوزه های بالادستی و پایین دستی پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است از این رو هم اکنون از مجموع 24 فاز پارس جنوبی، 10 فاز به بهره برداری رسیده که روزانه حدود 200 میلیون متر مکعب گاز در این 10 فاز تصفیه شده و وارد شبکه سراسری و مدار تزریق به چاه های نفتی خوزستان برای افزایش ضریب بهره برداری نفت می شود.

بخش عمده سرمایه گذاری های جدید در بخش صنایع بالا دستی صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی توسط شرکت های داخلی انجام شده است چرا که عزم و اراده ملت ایران بر شکل بخشیدن و محقق نمودن آینده آرمانی و مطلوب و دستیابی به رشد و توسعه همه جانبه ایران عزیز استوار است.

تا پایان سال گذشته توسط بخش خصوصی، بیش از 666 میلیارد و 420 میلیون ریال در حوزه صنایع پایین دستی، مختلط ، نیمه سنگین و پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی سرمایه گذاری واقعی و هزینه شده است.


عسلویه را یکی از قطب های پتروشیمی کشور می دانند در این زمینه عملکرد به چه شکل بوده است؟

تاکنون دولت از طریق وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه بخش خصوصی داخلی و خارجی به میزان قابل توجه ای در بخش پتروشیمی منطقه ویژه پارس سرمایه گذاری کرده است.
اخیرا در سفر جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان به عسلویه، دو طرح مهم پتروشیمی به بهره برداری رسید که علاوه بر نقش بخش خصوصی در اجرای این دو طرح ، حجم تولید محصولات پتروشیمی کشور نیز افزایش چشمگیری یافته است.واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه پارس از پیشرفته ترین مجموعه های صنعت پتروشیمی منطقه خاورمیانه است و به عنوان نمونه بزرگترین مرکز تولید اوره و آمونیاک جهان به شمار می آید.
به کمک اندیشه متعالی، خلاقیت، تخصص و تعهد بالای صنعت پتروشیمی کشوردر آینده نزدیک با راه اندازی و بهره برداری از دیگر طرح های پتروشیمی جدید در این منطقه، به رکوردهای بی سابقه و تازه ای در زمینه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در تمام منطقه خاورمیانه و جهان دست می یابیم.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
با توجه به تاکید دولت در خصوص بکار گیری نیروی انسانی بومی در منطقه ویژه پارس جنوبی تاکنون چه میزان اشتغال زایی صورت گرفته است؟
 
همان طور که می دانید ارائه خدمات کار و اشتغال و اجرای قوانین تامین اجتماعی برابر مصوبات جاری مناطق ویژه یکی از فعالیت های اصلی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون (سال نخست عملکرد دولت دهم) با راه اندازی و توسعه فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی حدود 14 هزار نفر در استان بوشهر در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مشغول به شده اند که آمار تفکیکی و تفصیلی آن برای مقامات وزارت نفت و استان بوشهر ارسال گردیده است.
 
با تاکید وزیر محترم نفت بر اجرای مصوبه دولت مبنی بر به کار گیری نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع نفت و گازپارس جنوبی و پارس شمالی، از ابتدای سال 88 تا آخر تیرماه امسال، 20 هزار و 716 متقاضی کارنام نویسی شده اند که از این میزان 9 هزار و 134 نفر بومی استان بوشهر و مابقی غیر بومی می باشند.
از این تعداد، 8 هزار و 810 نفر به شرکت های متقاضی نیروی کار معرفی شده اند که 6 هزار و 504 نفر بومی استان بوشهر و مابقی غیر بومی می باشند؛ از این میزان نیز 3 هزار و 255 نفراز نیروهای معرفی شده به کارگیری شده اند که 2 هزار و 151 نفر بومی و یک هزار و 104 نفر نیز غیر بومی می باشند.

هم اکنون بیش از 46 هزار نفر در بخش های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی منطقه ویژه پارس، شاغل می باشند که از این میزان 63 درصد معادل 29 هزار نفر نیروی غیربومی و 37 درصد معادل 17 هزار نفر نیروی بومی می باشند.

یکی از دلایل تاخیر در اجرای مصوبه دولت عدم توجه تعدادی از شرکت ها و پیمانکاریهای منطقه به مصوبه مذکور و عدم رعایت بخشنامه های وزراتی در خصوص جذب حداقل 50 درصد نیروی بومی است و با وجود تاکید و تصریح قانون و بخشنامه های وزارتی، تعدادی از شرکت ها و پیمانکاری ها، نیروهای مورد نیاز خود را بدون مجوز و یا هماهنگی با منطقه ویژه و به طور مستقیم و از میان افراد غیربومی جذب می نمایند که طی چند ماه اخیر وزیرمحترم نفت دستور پیگیری ویژه ای صادر نموده اند.

تا کنون چه تعداد از 49 مصوبه دو دوره سفرهای استانی هیئت دولت به استان بوشهر که جزو تعهدات وزارت نفت بوده اجرایی شده است؟

وزارت نفت در چارچوب مسئولیت های اجتماعی خود برای ارتقا و افزایش کیفیت سطح زندگی ساکنان مناطق عملیاتی به عنوان «حوزه ذی نفعان کلیدی» تلاش می کند؛ از این رو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در زمینه کمک های عام المنفعه با مجوز و مساعدت وزیر محترم نفت، فراتر از تعهدات موجود در مصوبات هیات دولت عمل کرده به طوری که از ابتدای سال 88 تاکنون حدود 197 میلیارد و 407 میلیون ریال به مردم منطقه از طریق اجرای پروژه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی کمک شده است.

از میزان یاد شده، 150 میلیارد و 407 میلیون ریال مربوط به سال گذشته و 47 میلیارد ریال نیز در چهار ماه نخست امسال برای انجام فعالیت های فرهنگی، شتاب دهی به اجرای پروژه ها و انجام طرح های آبرسانی به بخش عسلویه و شهرستان کنگان، صرف شده است.

برای اجرای پروژه شبکه توزیع آب به شهر نخل تقی 28 میلیارد ریال، اجرای پروژه شبکه توزیع آب به روستای بیدخون 25 میلیارد و 500 میلیون ریال، اجرای پروژه دفع آب های سطحی روستای تمبک چهار میلیارد ریال، اجرای پروژه شبکه توزیع آب به روستای چاه مبارک 13 میلیارد و 500 میلیون ریال و برای اجرای پروژه شبکه توزیع آب روستای تمبک نیز سه میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار از سوی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اختصاص یافته است.همچنین در سال 88، برای اجرای پروژه شبکه معابر روستای تمبک از توابع شهرستان کنگان شش هزار و 300 میلیون ریال و اجرای پروژه احداث کتابخانه این روستا نیز چهار میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.

طی دو دوره سفرهای استانی هیات دولت به استان بوشهر تامین اعتبارات تعداد 49 مصوبه، پروژه و طرح عمرانی، فرهنگی و اجتماعی به ارزش بالغ 1270 (یک هزار و دویست و هفتاد میلیارد) میلیارد تومان به عهده وزارت نفت گذاشته شده است.

از 49 مصوبه که در دور اول و دوم سفر هیات دولت به استان بوشهر مصوب شد 9 مصوبه با مبلغ 2/7 میلیارد تومان به طور کامل اجرا شده و خاتمه یافته است. 11 مصوبه دیگر نیز به مبلغ 8/201 میلیارد تومان در حال اجرا است؛ همچنین از این تعداد اجرای 18 مصوبه دیگر نیز با اعتبار 616 میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شده است که توافقنامه های اجرایی آنها بین استانداری بوشهر، قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، وزارت نفت و وزارتخانه‌های ذی ربط (هفت وزارتخانه) تهیه شده و در مرحله کسب تایید نهایی مقامات مسئول است.
همچنین 11 مصوبه د یگر نیزدر حال پیگیری و بررسی نحوه و راهکارهای اجرایی آنها هستیم که بررسی نحوه و راهکارهای اجرای 9 مصوبه از این تعداد، به مبلغ 190 میلیارد تومان در دست اقدام است و دو مصوبه دیگر شامل مصوبه " مطالعه امکان سنجی یک واحد پالایشگاه توسط بخش غیر دولتی " و همچنین مصوبه " تامین خوراک مورد نیاز از جزیره خارگ برای احداث یک واحد پتروشیمی " توسط پتروشیمی و استانداری بوشهر پیگیری خواهد شد.

در آخر چه پیامی از منطقه ویژه دارید؟

کارکنان و مدیران متعهد و متخصص صنعت نفت ایران همان گونه که در دوران انقلاب اسلامی و در دوران 8 سال دفاع مقدس با بصیرت، غیرت، شجاعت، تلاش و همت والای خود در راه استقلال، آزادی، عزت، توسعه، تعالی و افتخارآفرینی ایران اسلامی و صنعت نفت کشور نقش آفرینی کردند در مسیر توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محورمنطقه وکشور با تکیه بر الطاف و ارزشهای الهی و با شور و اشتیاق و تعهد دینی، ملی و سازمانی با اجرای به موقع پروژه ها و طرح ها نقش خود را در کسب جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری کشور در افق چشم انداز 20 ساله محقق می نمایند و فردایی بهتر و آبادتر را برای ایران و ایرانیان محقق خواهند نمود.






تاریخ : جمعه 89/8/14 | 10:6 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.